Minulý týden byl z hlediska ekonomických zpráv klidný a akciové trhy zakončily zhruba v bočním trendu. Nadcházející týden je podobně bez velkých katalyzátorů kromě PCE (indexu cen výdajů na osobní spotřebu), který bude zveřejněn tento pátek. Vzhledem k tomu, že CPI (index spotřebitelských cen) je reportován jako první, obvykle se u PCE mnoho překvapení nekoná. Občas se však nějaké to překvapení objeví.
Obecně má jádrový PCE nižší trend než CPI a rozdíl mezi oběma čísly se zvětšuje:
Hlavní příčinou nižšího trendu u PCE indexu je nájemní bydlení. Důvod je ten, že největší roli v udržování zvýšené inflace hraje inflace nájemního bydlení, zatímco PCE index přisuzuje inflaci nájemného nižší váhu než CPI index. Je pravda, že nájemné má největší vliv v obou měřeních, ale v PCE má menší dopad.
V tomto důsledku slouží obvykle PCE index, jako připomínka toho, co je již známo z CPI. Vždy existuje možnost, že nějaká zvláštnost způsobí, že reportovaný PCE je mnohem vyšší nebo nižší, než trh očekává.
Problém u vládních čísel je, že nám říkají, co se stalo v minulosti, například zpráva o inflaci PCE měří inflaci za duben 2024. A co hůř, kvůli různým technikám sběru dat nemusí být čísla, která jsou přiřazena k dubnu 2024, nutně realizovanými cenami v dubnu 2024. Zatím neexistuje hlavní databáze provozovaná vládou, která by sčítala všechny položky prodávané ve Spojených státech (není tomu tak ani u nás v Česku) a poskytovala okamžitou zpětnou vazbu o tom, jaké jsou ceny právě teď a co spotřebitelé kupují nebo nekupují.
V našem elektronickém světě však existují databáze, které mají překvapivě podrobné informace o spotřebitelích, o tom, co kupují, a o cenách, které platí. Korporace jako Walmart a Target (v ČR obchodní řetězce, jako Kaufland, Billa, atp.) tyto informace shromažďují a rozsáhle analyzují.
„Peněženky mnoha spotřebitelů v USA začínají být napjaté, což se projevuje i v našem obchodním mixu, protože spotřebitelé utrácejí více peněz z výplaty za nediskreční kategorie a méně za běžné zboží.“
„Mezi faktory, které ovlivňují naše srovnatelné tržby, patří provoz, který v prvním čtvrtletí poklesl o 1,9 %. Průměrná transakce se rovněž snížila o 1,9 %, protože spotřebitelé nadále utrácejí opatrně, zejména v diskrečních kategoriích.“
Obě společnosti reagovaly tím, že zaměřily své úsilí na snížení nákladů u některých pro spotřebitele nejoblíbenějších položek denní spotřeby. Jsou ochotny přistoupit na nižší nebo dokonce na záporné marže u některých výrobků v naději, že nalákají spotřebitele do svých obchodů k nákupu výrobků s vyšší marží.
Pokud se podíváme na „reálné“ maloobchodní tržby, které jsou očištěny o inflaci, jsou již téměř dva roky záporné až stabilní:
Přestože spotřebitelé nakupují méně, stále častěji se obracejí ke kreditním kartám. Něco se časem musí zlomit.
Nejpřekvapivější na každé recesi je, že se všichni divíme, že nastala. Předrecesní scénář vypadá následovně. Spotřebitelé zpomalují nákupy, to způsobuje, že jiní spotřebitelé přicházejí o práci. Spotřebitelé, kteří přichází o práci, přestanou nakupovat spoustu věcí a další spotřebitelé přijdou také o práci = nastává recese.
Spotřebitelé nakupují méně a nezaměstnanost roste. Tyto fakta jsou vždy provázané. Všichni víme, že životní náklady vzrostly, ale reálné mzdy s nimi nedokázaly držet krok. Spotřebitelé do jisté míry těžili z toho, že měli relativně nízké zadlužení, a to díky tomu, že mnozí z nich spláceli dluhy během COVIDu. Přesto mají kreditní karty stále své limity. Spotřebitel poháněný dluhem nikdy nebyl udržitelný a nepřekvapivě ani tentokrát tomu nebude jinak.
Prodej domů se v únoru dočkal mírného nárůstu, ale v březnu a dubnu, tedy v měsících, které jsou z historického hlediska považovány za silné měsíce pro prodej domů, se opět propadl.
Tyto objemy prodeje jsou podobně nízké jako v době před 2008. Pro srovnání, v listopadu 2008 dosáhly prodeje existujících domů svého dna na úrovni 3,77 milionu.
Trh s bydlením v podstatě tančí kolem stejného objemu jako v roce 2008. Ano je pravda, že existují dva zásadní rozdíly:
1) ceny se drží
2) exekucí je dnes mnohem méně než v roce 2008
Mediánová prodejní cena ve skutečnosti meziročně vzrostla, i když je mírně nižší než na vrcholu:
Rychlejší prodeje luxusních domů zvyšují „medián“, protože kupující dražších domů jsou méně ovlivněni úrokovými sazbami. Tento trend pokračoval i v dubnu, kdy došlo k výraznému nárůstu prodejů domů v ceně nad 1 milion dolarů a k žádnému nárůstu prodejů domů v ceně do 250 000 dolarů.
Nižší a střední třídy byly fakticky vytlačeny z trhu s bydlením. Někdo je k trhu s bydlením optimistický, protože se nezhroutily ceny nemovitostí. Bydlení tvoří významnou část ekonomiky a zastavení trhu s bydlením není dobré.
Trh s bydlením se nadále vyznačuje nízkou nabídkou, protože jen málo lidí nabízí své domy k prodeji a na trhu jsou jen ti nejmotivovanější, tím pádem nejméně citliví na cenu. Neznámou je, zda se na trh vrátí dříve prodávající, nebo kupující.
Nastává čas soustředit se na oblast fixních příjmů. Trh se zatím baví, ekonomika je v klidu a v tomto týdnu nečekám nic neobvyklého na trhu. S příchodem června se cyklus rozběhne a trh se vrátí k sázkám na to, co FED udělá nebo neudělá. To způsobí na trhu větší volatilitu. Osobně jsem zvědavý na nezaměstnanost v prvním pátku v červnu. Jetli nezaměstnanost začne růst a spotřebitelé v USA budou mít čím dál větší problémy s uhrazením životních nákladů, může to cyklus urychlit.