Predikce trhu SP500: Květen je klidný, v červnu začne ohňostroj!!!

Minulý týden byl z hlediska ekonomických zpráv klidný a akciové trhy zakončily zhruba v bočním trendu. Nadcházející týden je podobně bez velkých katalyzátorů kromě PCE (indexu cen výdajů na osobní spotřebu), který bude zveřejněn tento pátek. Vzhledem k tomu, že CPI (index spotřebitelských cen) je reportován jako první, obvykle se u PCE mnoho překvapení nekoná. Občas se však nějaké to překvapení objeví.

Obecně má jádrový PCE nižší trend než CPI a rozdíl mezi oběma čísly se zvětšuje:

PCE (žlutá), CPI (fialová) v USA

Hlavní příčinou nižšího trendu u PCE indexu je nájemní bydlení. Důvod je ten, že největší roli v udržování zvýšené inflace hraje inflace nájemního bydlení, zatímco PCE index přisuzuje inflaci nájemného nižší váhu než CPI index. Je pravda, že nájemné má největší vliv v obou měřeních, ale v PCE má menší dopad.

V tomto důsledku slouží obvykle PCE index, jako připomínka toho, co je již známo z CPI. Vždy existuje možnost, že nějaká zvláštnost způsobí, že reportovaný PCE je mnohem vyšší nebo nižší, než trh očekává.

Spotřebitelé v USA nadále oslabují

Problém u vládních čísel je, že nám říkají, co se stalo v minulosti, například zpráva o inflaci PCE měří inflaci za duben 2024. A co hůř, kvůli různým technikám sběru dat nemusí být čísla, která jsou přiřazena k dubnu 2024, nutně realizovanými cenami v dubnu 2024. Zatím neexistuje hlavní databáze provozovaná vládou, která by sčítala všechny položky prodávané ve Spojených státech (není tomu tak ani u nás v Česku) a poskytovala okamžitou zpětnou vazbu o tom, jaké jsou ceny právě teď a co spotřebitelé kupují nebo nekupují.

V našem elektronickém světě však existují databáze, které mají překvapivě podrobné informace o spotřebitelích, o tom, co kupují, a o cenách, které platí. Korporace jako Walmart a Target (v ČR obchodní řetězce, jako Kaufland, Billa, atp.) tyto informace shromažďují a rozsáhle analyzují.

Walmart popsal své spotřebitele ve své výroční zprávě takto:

„Peněženky mnoha spotřebitelů v USA začínají být napjaté, což se projevuje i v našem obchodním mixu, protože spotřebitelé utrácejí více peněz z výplaty za nediskreční kategorie a méně za běžné zboží.“

Podobný komentář poskytlo i vedení společnosti Target:

„Mezi faktory, které ovlivňují naše srovnatelné tržby, patří provoz, který v prvním čtvrtletí poklesl o 1,9 %. Průměrná transakce se rovněž snížila o 1,9 %, protože spotřebitelé nadále utrácejí opatrně, zejména v diskrečních kategoriích.“

Obě společnosti reagovaly tím, že zaměřily své úsilí na snížení nákladů u některých pro spotřebitele nejoblíbenějších položek denní spotřeby. Jsou ochotny přistoupit na nižší nebo dokonce na záporné marže u některých výrobků v naději, že nalákají spotřebitele do svých obchodů k nákupu výrobků s vyšší marží.

Pokud se podíváme na „reálné“ maloobchodní tržby, které jsou očištěny o inflaci, jsou již téměř dva roky záporné až stabilní:

Maloobchodní tržby v USA očištěné o inflaci

Přestože spotřebitelé nakupují méně, stále častěji se obracejí ke kreditním kartám. Něco se časem musí zlomit.

Zlomí se půjčky na kreditkách a maloobchod?

Nejpřekvapivější na každé recesi je, že se všichni divíme, že nastala. Předrecesní scénář vypadá následovně. Spotřebitelé zpomalují nákupy, to způsobuje, že jiní spotřebitelé přicházejí o práci. Spotřebitelé, kteří přichází o práci, přestanou nakupovat spoustu věcí a další spotřebitelé přijdou také o práci = nastává recese.

Viděli jsme to v letech 1999 až 2001:
Maloobchodní tržby očištěné o inflaci (fialová)/míra nezaměstnanosti (oranžová)
Viděli jsme to v letech 2006 až 2008:
Maloobchodní tržby očištěné o inflaci/nezaměstanost
Právě teď vidíme podobný scénář:
Maloobchodní tržby očištěné o inflaci/nezaměstanost

Spotřebitelé nakupují méně a nezaměstnanost roste. Tyto fakta jsou vždy provázané. Všichni víme, že životní náklady vzrostly, ale reálné mzdy s nimi nedokázaly držet krok. Spotřebitelé do jisté míry těžili z toho, že měli relativně nízké zadlužení, a to díky tomu, že mnozí z nich spláceli dluhy během COVIDu. Přesto mají kreditní karty stále své limity. Spotřebitel poháněný dluhem nikdy nebyl udržitelný a nepřekvapivě ani tentokrát tomu nebude jinak.

Prodej stávajících domů klesl

Prodej domů se v únoru dočkal mírného nárůstu, ale v březnu a dubnu, tedy v měsících, které jsou z historického hlediska považovány za silné měsíce pro prodej domů, se opět propadl.

Prodeje stávajících domů v USA

Tyto objemy prodeje jsou podobně nízké jako v době před 2008. Pro srovnání, v listopadu 2008 dosáhly prodeje existujících domů svého dna na úrovni 3,77 milionu.

Prodeje stávajících domů v USA - 2006-2009

Trh s bydlením v podstatě tančí kolem stejného objemu jako v roce 2008. Ano je pravda, že existují dva zásadní rozdíly:

1) ceny se drží

2) exekucí je dnes mnohem méně než v roce 2008

Mediánová prodejní cena ve skutečnosti meziročně vzrostla, i když je mírně nižší než na vrcholu:

mediánová cena domu v USA

Rychlejší prodeje luxusních domů

Rychlejší prodeje luxusních domů zvyšují „medián“, protože kupující dražších domů jsou méně ovlivněni úrokovými sazbami. Tento trend pokračoval i v dubnu, kdy došlo k výraznému nárůstu prodejů domů v ceně nad 1 milion dolarů a k žádnému nárůstu prodejů domů v ceně do 250 000 dolarů.

Procentuální změna prodejů oproti předchozímu roku podle ceny

Nižší a střední třídy byly fakticky vytlačeny z trhu s bydlením. Někdo je k trhu s bydlením optimistický, protože se nezhroutily ceny nemovitostí. Bydlení tvoří významnou část ekonomiky a zastavení trhu s bydlením není dobré.

Trh s bydlením se nadále vyznačuje nízkou nabídkou, protože jen málo lidí nabízí své domy k prodeji a na trhu jsou jen ti nejmotivovanější, tím pádem nejméně citliví na cenu. Neznámou je, zda se na trh vrátí dříve prodávající, nebo kupující.

Nezaměstnanost v příštím týdnu

Nastává čas soustředit se na oblast fixních příjmů. Trh se zatím baví, ekonomika je v klidu a v tomto týdnu nečekám nic neobvyklého na trhu. S příchodem června se cyklus rozběhne a trh se vrátí k sázkám na to, co FED udělá nebo neudělá. To způsobí na trhu větší volatilitu. Osobně jsem zvědavý na nezaměstnanost v prvním pátku v červnu. Jetli nezaměstnanost začne růst a spotřebitelé v USA budou mít čím dál větší problémy s uhrazením životních nákladů, může to cyklus urychlit.

Naučte se investovat